Vejen er gårdens ansigt udadtil

Vejen er gårdens ansigt udadtil

I denne guide har vi samlet information fra brugere, kunder, vores egen ekspertise og erfaring om, hvordan du bedst vedligeholder din vej. Alt fra at holde vejen i god stand til snerydning og klipning af vejkanten.

 

1. Vedligeholdelse af vej

Grundlaget er, at vejen skal være veldrænet. Grøfter og vejskråninger er vigtige, så vand ikke samler sig på vejbanen, hvilket fører til dannelse af huller og at gruset sprøjter ud i grøfterne.

 

Sørg derfor for at vedligeholde grøfter og afløb, vejrender og drænbrønde. Med en graveaggregat til traktor eller en grabeskovl til skovkranen kommer du langt, men hvis vedligeholdelsen er forsømt, kan der være behov for en gravemaskine.

 

Vær meget omhyggelig med ikke at forsøge at genbruge materialer fra grøftrensningen. Med en høj andel grus kan det være fristende, men der følger altid jord med, og jorden fører til ujævnheder i vejen! Kør masserne væk og brug dem som fin fylde et andet sted.

 

Grusväg_grop_hål_680x450.jpg

 

Med grøfter og dræn i god stand kan du begynde at se på vejkroppen. Hvis vejen er meget nedslidt, skal du starte med et bærelag.

 

Lastbilen spreder et lag på 5-10 cm, som kan kræve udjævning med en traktormonteret skovl eller en vejhøvl. Når dette lag er komprimeret og jævnt, lægger du et slidlag på, helst 1-18 mm knust materiale, denne fraktion er også velegnet til vedligeholdelsesgrusning.

 

Kræv noget af grusleverandøren; ofte når det drejer sig om knust materiale, er der en tendens til at få alt for lidt fint grus blandet i. Dette resulterer i, at de grovere sten simpelthen ruller af og ned i grøften. Når I bestiller grus, så vær tydelige med, at I ønsker en jævn fordeling af fraktionen, ingen kantsten!

 

Når vejen er i god stand, tager den almindelige vedligeholdelse over i form af planering og slæbning samt slåning af krat og græs langs vejkanten.

 

27-V18ATV 680x450.jpg

 

Når vejen er våd af regn, er det lettere at slæbe, da gruset følger med lettere. Vejslæden er et ret let redskab i forhold til en vejhøvl.

 

Med lidt mere avancerede vejslæder, der har justeringsmuligheder, kan du slæbe vejen, så du opnår en bue. Buet betyder, at vejen er højest i midten og hælder ud mod kanterne. Vejen skal hælde cirka 5 procent for at forhindre, at regnvand bliver på vejen og trænger ned i vejkroppen.

 

Da slæden er relativt let, kan du nogle gange om året have brug for at bruge en vejhøvl, der skærer igennem slidbanen ordentligt, dette for at forenkle og forbedre resultatet af slæbningen.

 

Schaktblad grusväg 680x450.jpg

 

Uanset hvilken metode du vælger, skal der være grus at arbejde med. Hvis du gruser vejen om foråret, undgår du at skovle det løse grus ud i grøften.

 

Om sommeren kan det være nødvendigt at salte vejen for at undgå støvskyldning, saltet gør også vejen hårdere og mere modstandsdygtig over for slid, uden at der dannes huller.

 

Du salter med det samme udstyr, som du bruger til at sprede sand med, lige fra ATV-trukne maskiner til store traktormonterede og selvlæssende sandspredere.

 

2. Klipning af vejkanten

I løbet af vækstsæsonen kan du også have behov for at klippe vejdigerne, dels af æstetiske årsager, men også for at holde slyet væk, som ellers overtager og vokser ind over vejen. Hvis det drejer sig om offentlige veje, er der også visse regler, der skal overholdes, såsom f.eks. antallet af meter fra kryds, hvor mange gange om året du skal klippe osv.

 

Der er store fordele ved at klippe ved kryds. Vejens afvanding og dræning forbedres også ved regelmæssig klipning.

 

Der findes forskellige redskaber til at slå med, alt fra små til store kædehuggere til større traktorer, der kan klippe op til ti cm tykt sly.

 

Lupiner_väg_680x450.jpg

 

Har du mange lupiner i vejdigerne? Det er godt at fjerne disse, da de ikke udgør en naturlig del af vores flora, men risikerer at fortrænge andre indfødte arter.

 

Ved skovveje, hvor slyet har tendens til at hænge ind over vejen og ridse større biler, findes der klippeudstyr, der kan monteres på frontlæsseren for nemt at holde vejen fri, ellers henviser vi til en buskrydder eller motorsav.

 

35-HKKF 680x450.jpg

 

3. Snerydning

Den vigtigste forberedelse inden vinteren er at sætte snepæle op. Snepælene hjælper dig, når du skal plove, da det kan være umuligt at se, hvad der er vej eller grøft, når sneen har drevet ind. Marker indkørsler, forhindringer og vejkanter, 50-100 m mellem pælene afhængigt af vejens beskaffenhed. Refleksflappen på pælene er blevet fjernet siden 2004, men er til stor hjælp ved plovning i mørke. Pæle findes i alt fra almindelige grantræskubber til farvede plastikpæle med reflekser.

 

Väg_vinter_snökäppar_680x450.jpg

 

En anden forberedelse er at have et lager af saltet sand, enten på betonggulve under tag eller under et presenning, vejrbestandigt og med en fast bund, der muliggør lastning uden at forureninger kommer med i sandet, disse risikerer ellers at forårsage driftstop i sandsprederen.

 

Snerydning udføres med en række forskellige redskaber som sneplov monteret på ATV, sneslynge monteret på ATV eller traktor, forskellige redskaber til traktorer, vipplov, diagonalplov, skærplov eller sneskovl på traktorens frontlæsser. Se vores store udvalg af snerydningsredskaber her.

 

Hvad du end vælger og har brug for, gælder producentens anbefalinger og indstillinger af slædesko, slidstål og forskellige former for påkørselsbeskyttelse.

 

Justér hastigheden, især vigtigt ved første snerydning for sæsonen, hvor du måske ikke husker, hvor alle forhindringer er. Dette er særligt vigtigt, når du rydder med ATV, en pludselig stop sender føreren over styret i fuld fart, brug hjelm!

 

32-S232 680x450.jpg

 

Slipsikkerhed (snøkæder) er også et redskab til at øge sikkerhed og effektivitet. God belysning er også vigtigt. Til ATV er der nu belysning med højt lysudbytte og lavt effektbehov, såvel som blinklys, der advarer om arbejde på vejen.

 

Også vintervejen bliver bumpet og sporadisk, og det kan være en god idé at rive vejbanen med en tandet skovl fra tid til anden, en sporadisk vejbane er en trafikfare!

 

Salting med saltet sand eller tør flis (tørt knust materiale) øger sikkerheden på din vej, redskaber findes til ATV og traktor

4. Regler og forskrifter

For den private vej findes der forskrifter, der styrer, afhængigt af om du bidrager til vejen eller ej. Hvis der ikke er noget bidrag, har ejeren frihed til at begrænse motorkøretøjer, forudsat at vejen ikke er bygget med bidrag, og bidragsbetingelserne angiver noget andet.

 

22-350550 680x450.jpg

 

Det er muligt at lukke vejen for motorkøretøjer, men aldrig for gående, cyklister eller ridning, medmindre vejen midlertidigt er særlig følsom. For en vej, der modtager bidrag, fastlægger betingelserne, hvad der gælder, men midlertidig begrænsning under tøperioden i samråd med amtet er normalt muligt.

 

For skiltning af hastighedsgrænse skal amtet kontaktes, andre skilte om forhindringer, fare osv., er det op til ejeren at bestemme.